Fotogalerie - Workshop CJL

 Workshop pro učitele českého jazyka a literatury

3. března 2011

Workshop proběhl v příjemné a uvolněné atmosféře. Organizačně byl dobře zajištěn. Po uvítání přítomných ředitelem OA Břeclav PhDr. Čudou a představení projektu „Příležitost pro každého“ (který tuto akci zaštiťoval) diskutovali zástupci šesti základních škol regionu s vyučujícími českého jazyka a literatury z břeclavské obchodní akademie o těchto tématech:

 

  1. ŠVP
  2. Výuka jazyka (metody, práce s dysgrafiky, hodnocení)
  3. Výuka literatury (práce s textem, výběr četby - počet knih, čtenářský deník)
  4. Referáty (zdroje, přednes)
  5. Rétorika (řečnická cvičení, kultura projevu)
  6. Média (noviny - bulvár, internet, televize, rozhlas)
  7. Učebnice (klady a zápory)
  8. Projekty
  9. Exkurze
  10. Přijímací zkoušky
  11. Výstupy ze ZŠ (testování žáků ZŠ v 5. a 9. třídě, Vektor, vstupní diktát)
  12. Státní maturitní zkouška a maturitní generální zkouška (MAG)

 

U většiny probíraných témat se názory přítomných shodovaly. Vyjádření učitelů základních škol jsou shrnuta v anonymním dotazníku.

 

Učitelky OA Břeclav předaly hostům část ŠVP - učební osnovy českého jazyka a literatury. Po ukončení akce si zájemci prohlédli školu.

 

Při diskusi o vztahu žáků k četbě a práci s textem se učitelé shodli na podpoře aktivit, které budou rozvíjet vztah žáků ke knihám – návštěvy knihoven, besedy se spisovateli (např. ve spolupráci s břeclavskou knihovnou …). Zajímavá je aktivita ZŠ Slovácká – Slovácká čte dětem. Je důležité žákům zdůrazňovat, že práce s uměleckým textem a pojmy z teorie literatury jsou součástí státní maturity. Vztah ke knihám bohužel někdy dostatečně nepodporují ani rodiče. Neprospěje mu ani navrhované zvýšení DPH.

 

Dalším problémem je to, že žáci přicházející na SŠ mají často problémy s pravopisem. U některých dochází ke zhoršení prospěchu. Příčin je více – např. různá náročnost při        hodnocení diktátů… Učitelé by měli žáky neustále upozorňovat na to, že znalosti        pravopisu a gramatiky získané na základní škole jsou pro ně nesmírně důležité, protože       úkolem střední školy není vysvětlovat pravopisná a gramatická pravidla, ale pouze je        občas zopakovat a procvičit.

 

V závěru diskuse se účastníci zabývali i novou státní maturitou. Ta se skládá ze tří částí a má dvě úrovně obtížnosti – základní (Z) a vyšší ( V).

1.část - ústní zkouška

Do konce září nabídne škola maturantům seznam literárních děl podle zadaných kritérií (světová a česká literatura, nejstarší, současná…). Pro Z úroveň je v seznamu nejméně 40 děl a žák odevzdá do konce března seznam 20 vybraných děl. Pro V úroveň je to 105 děl a žák si vybere 30. Učitelé češtiny připraví pracovní listy. Z nich si pak u maturity losují.

 

Pracovní list pro Z úroveň obsahuje ukázku vylosovaného díla ze seznamu a neumělecký         text. U základní úrovně nemusí texty spolu souviset, u vyšší ano. K oběma textům jsou        připojeny otázky a úkoly. Zkouška trvá 15 minut.

 

2. část - didaktický test

Prověřuje znalosti pravopisu, gramatiky, stylistiky, literárních pojmů… Žáci zapisují odpovědi do záznamových archů, které se odesílají k centrálnímu zpracování.

 

3. část - písemná práce

Pro základní úroveň musí žák vytvořit text, který obsahuje minimálně 150 slov,  pro vyšší 250. Maturanti si mohou vybrat z 10 centrálně zadaných témat. Objektivita hodnocení měla být zajištěna dvěma hodnotiteli. Maturitní generálku opravoval ale pouze jeden učitel, u maturity to bude podle posledních informací stejné.

 

Workshop přispěl k výměně názorů a zkušeností. Kontakty mezi základní a střední        školou jsou nezbytné, proto by podobná setkání mohla probíhat i v budoucnu.

 

 

Mgr. Lenka Grandičová

Workshop pro učitele českého jazyka a literatury

3. března 2011

 

Category List
Workshop z jazyka českého
Workshop z jazy...
DSC_0401-1
DSC_0401-1
Image Detail Image Download
DSC_0402-1
DSC_0402-1
Image Detail Image Download
DSC_0404-1
DSC_0404-1
Image Detail Image Download

 

Display Num 
 
 
Powered by Phoca Gallery